Aanvraag digitale sleutel (LRA)

Hoofdthemas

Maak een afspraak

Aanvraag digitale sleutel (LRA)

Als je geen elektronische identiteitskaart (eID) hebt of je wil ze niet gebruiken voor de online toepassingen van de Federale overheid, kan je een digitale sleutel aanvragen.
Je kan met je digitale sleutel, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.
Een digitale sleutel vraag je aan het Onthaalpunt Stadhuis via de Local Registration Application (LRA), maak hiervoor eerst een afspraak.

Voor wie

  • Iedereen die een rijksregisternummer heeft, kan een activatiecode voor een digitale sleutel aanvragen.
  • Niet-Belgen die in BelgiĆ« werken maar niet in BelgiĆ« wonen, zijn automatisch geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer. Met dit uniek identificatienummer kan men ook een activatiecode voor een digitale sleutel aanvragen.

Procedure

Om misbruik te vermijden, moet je zich op afspraak persoonlijk aanmelden. Na een identiteitscontrole word je geregistreerd. Bij deze registratie krijg je een persoonlijke activatiecode op papier en ontvang je een activatielink via e-mail. Zodra je een digitale sleutel hebt geactiveerd via de activatielink en -code, krijg je op basis van jouw gebruikersnaam, wachtwoord en digitale sleutel toegang tot de online diensten van de overheid, en kan je ook jouw digitale sleutels beheren.

In volgend filmpje worden de te volgen stappen duidelijk uitgelegd.

Digitale Sleutels Activeren- Email OTP.pdf902,2 Kb(pdf)

Wat meebrengen

  • Je identiteitskaart of buitenlands paspoort/identiteitsbewijs
JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.