Antwoorden op vaak gestelde vragen

We begrijpen dat je wellicht vragen hebt over onze diensten of hoe je het beste kan genieten van wat we aanbieden. Daarom hebben we deze sectie samengesteld om je snel toegang te geven tot de meest voorkomende vragen die jullie ons stellen. Als je hier geen antwoord op je vraag kan vinden of meer hulp nodig heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Dank je voor je vertrouwen in ons!

Is het mogelijk om een bezoek aan jullie kantoor te brengen?

Ja, natuurlijk ben je welkom. Om praktische redenen is een bezoek steeds op afspraak. Laat een bericht achter via e-mail of telefoon en wij contacteren je om samen een datum te zoeken die je het beste past. Waarom een afspraak? We nemen graag de tijd om jouw vragen te beantwoorden. Door een afspraak te maken, kan je met de juiste persoon spreken voor een antwoord op al je vragen.

Hoe kan ik contact opnemen met Energiehuis Oostende?

Stuur ons een email via energiehuis@oostende.be of bel ons op het nummer 059 33 91 30. Indien je terecht komt op het antwoordapparaat laat dan je naam en telefoonnummer achter. Wij contacteren je zo spoedig mogelijk terug.

Waar is het Energiehuis Oostende gelegen?

Je kan ons vinden op de Torhoutsesteenweg 287, 8400 Oostende.

Waarvoor kan ik terecht bij Energiehuis Oostende?

Wij bieden verschillende diensten aan bewoners (huurders en eigenaars) en kmo's. Zo zorgen we ervoor dat Oostende energiezuiniger, comfortabeler en leefbaarder wordt. 

Neem gerust contact met ons op als:

  • Je advies nodig hebt over je energiefactuur.
  • Je geïnteresseerd bent in deelname aan groepsaankopen voor zonnepanelen, isolatie, groene stroom en gas.
  • Je een energiescan van je woning of bedrijfspand wilt om te ontdekken hoe je geld en energie kunt besparen.
  • Je plannen hebt voor renovaties. Wij bieden gratis advies of kosteloze renovatiebegeleiding!
  • Je van plan bent om zonnepanelen te installeren.
  • Je een lening (VerbouwLening) nodig hebt voor je renovatieproject. Wij bieden voordelige rentetarieven!
  • Je wilt weten welke premies beschikbaar zijn. Wij volgen dit graag voor je op.

Ik wil wel een energiezuinig huis maar hoe begin ik daar aan?

Energiehuis Oostende helpt je graag je energieverbruik verminderen! Energie besparen en een lagere energiefactuur is mogelijk als je weet waar je op moet letten. Een energiescan van je woning kan je daarbij verder helpen. Contacteer ons voor een afspraak.

Wij bieden ook advies voor zowel kleine aanpassingen als volledige renovaties aan burgers en kmo's. Twijfel je over waar te beginnen en welke energiebesparende stappen het beste zijn? Wij voorzien je van persoonlijk en kosteloos renovatieadvies. Contacteer ons voor een afspraak. Samen maken we van jouw project een succes!

Welke documenten moet ik meebrengen wanneer ik een lening aanvraag?

Het aanvragen van een lening (Mijn VerbouwLening) is een belangrijke financiële stap. Om ervoor te zorgen dat je leningaanvraag soepel verloopt, is het cruciaal om de juiste documenten mee te brengen. Deze documenten dienen als bewijsstukken van je financiële situatie en zullen helpen om een goede beslissing te nemen over je leningaanvraag. 

Hierbij een overzicht van de belangrijkste documenten die je moet meebrengen wanneer je een lening aanvraagt:

  • Volledig ingevuld aanvraagformulier
  • Attest “Bewijs gezinssamenstelling”
  • ID-kaart
  • 3 laatste loonfiches, pensioenfiches,…
  • Andere inkomsten
  • Meest recente aanslagbiljet personenbelasting
  • Bewijs eigendomstitel (akte aankoop/schenking/erfenis van de woning) of uittreksel uit het kadaster
  • Enkel voor eigenaar/verhuurder: huurcontract of samenwerkingsovereenkomst
  • Voor particuliere eigenaar/verhuurder: verklaring op eer ivm korting op maandelijkse huurprijs
  • Laatste jaarafrekening energieleverancier
  • Volledige en gedetailleerde offerte(s)
  • Ondertekende verklaring op eer bij het plaatsen van PV-zonnepanelen
  • Akkoord aanvraag en ontvangst Mijn VerbouwPremie door het Energiehuis

Wat is de termijn voor de goedkeuring van een Mijn VerbouwLening?

Wanneer je een Mijn VerbouwLening aanvraagt, zullen we steeds een bevestiging sturen van de ontvangst van je aanvraag voor de Mijn VerbouwLening.

Vanwege het grote succes van deze kredieten is de wachttijd toegenomen.

Wij hanteren het principe van "first come, first served" bij de behandeling van dossiers. Bij de beoordeling van je dossier zullen we eerst nakijken of het volledig is. Als dat het geval is, moet je rekening houden met een gemiddelde verwerkingstijd van 3 maanden vanaf het moment van volledigheid van je dossier.

Zodra we alle benodigde goedkeuringen van de relevante instanties hebben verkregen, zullen we je hiervan op de hoogte stellen. Pas dan kunnen we een afspraak maken voor het ondertekenen van de leningovereenkomst en overgaan tot de uitbetaling van de facturen.

Welke documenten moet ik meebrengen wanneer ik een premie aanvraag?

Voor verschillende investeringen in energie-efficiëntie (zoals dakisolatie, muurisolatie, vloerisolatie, hoogrendementsglas, zonneboiler, warmtepomp, warmtepompboiler en gascondensatieketel) en investeringen in woningkwaliteit (elektriciteit en sanitair, binnenrenovatie, ramen en deuren) kan en premie aangevraagd worden. Energiehuis Oostende volgt dit graag voor je op. Om ervoor te zorgen dat je premieaanvraag vlot en succesvol verloopt, is het van essentieel belang om de benodigde documenten zorgvuldig voor te bereiden. Deze documenten dienen als bewijsstukken van je recht op de premie en dragen bij aan een besluitvorming over je aanvraag. 

Hierbij een overzicht van de belangrijkste documenten die u moet meebrengen wanneer u een premie aanvraagt:

  • Identiteitskaart. Vergeet uw pincode niet!
  • EAN-nummer. De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint altijd met het cijfer 54. Je kan deze code vinden op de facturen van je energieleverancier of op de sticker op je meterkast.
  • Attesten aannemers
  • Foto’s: voor en na de werken
  • Facturen en offertes

Ik heb geen geld maar wens wel te besparen, wat nu?

Bij Energiehuis Oostende begrijpen we dat iedereen recht heeft op een comfortabel en betaalbaar leven, zelfs als het budget beperkt is. Daarom zijn we er om je te ondersteunen en te begeleiden bij het besparen op je energierekeningen.

We kunnen je helpen met energieadvies op maat. Onze deskundigen staan klaar om je persoonlijk advies te geven over hoe je je energieverbruik kunt verminderen zonder grote investeringen. Soms is het eenvoudigweg veranderen van gewoonten voldoende om energie te besparen. Krijg praktische tips en tricks om je energiegebruik te verminderen.

Een energiescan van je woning kan je verder helpen energie en geld te besparen. Contacteer ons voor een afspraak. Momenteel is een energiescan van de woning voor o.a. huurders gratis.

Samen bekijken we of een kleine, voordelige lening via Mijn VerbouwLening en de beschikbare premies via Mijn VerbouwPremies je toch geen mogelijkheid kunnen geven om een beperkte energiezuinige renovatie uit te voeren.

Energiehuis Oostende bekijkt de verschillende opties zodat iedereen kan profiteren van energiebesparing, ongeacht hun financiële mogelijkheden.

Welke toestellen verbruiken het meest?

Dit hangt vooral af van de manier waarop je woont, welke je dagelijkse gewoonten zijn. Over het algemeen zien we dat het verwarmen van de woning, de koelkast en diepvries en verlichting een groot deel van de energie verbruiken.

Energie besparen en een lagere energiefactuur is mogelijk als je weet waar je op moet letten. Een energiescan van je woning kan je daarbij verder helpen. Contacteer ons voor een afspraak. Momenteel is een energiescan van de woning voor o.a. huurders gratis.

Wat is een groepsaankoop?

Nee, je koopt niet gezamenlijk energie of zonnepanelen, en je bent niet verplicht om iets aan te kopen. Door je in te schrijven, ben je niet gebonden aan andere deelnemers.

Een groepsaankoop betekent simpelweg dat we de individuele vraag van verschillende consumenten bundelen om gunstigere tarieven, lagere prijzen of betere voorwaarden te bekomen.

Hierdoor krijgen we een betere deal dan wanneer elk individu afzonderlijk een leverancier zou benaderen. Dit model wordt vaak gezien als een manier om de kosten te verlagen en de koopkracht te vergroten.

Hoe gaat een groepsaankoop in het werk?

Bij een groepsaankoop, of anders gezegd een gezamenlijk vraag van verschillende consumenten, verzamelen we over een bepaalde periode zoveel mogelijk mensen die interesse hebben in de aankoop.

In  het kort kan je stellen dat een groepsaankoop er als volgt uitziet:

  1. Registreer je voor de groepsaankoop.
  2. Na inschrijving wordt bij verschillende leveranciers prijs opgevraagd.
  3. Het beste voorstel wordt gekozen.
  4. Iedereen ontvangt een persoonlijk voorstel.
  5. Bekijk aandachtig dit voorstel. Advies nodig? Energiehuis Oostende helpt je graag.
  6. Je bent niet verplicht om in te gaan op de aankoop. Is het aanbod voordelig voor je? Dan kan akkoord met het gekregen voorstel. 

Onthoud, schrijf je zonder zorgen in. Je bent niet verplicht om in te gaan op de aankoop. Je bent niet gebonden aan andere deelnemers. Jij beslist of je uiteindelijk overgaat tot de aankoop en dit pas op het einde nadat je een persoonlijk voorstel hebt ontvangen waarin ook de prijs voor je wordt vermeld.

Ik woon niet in Oostende. Kan ik ook gebruik maken van de diensten van Energiehuis Oostende?

Bedankt voor je interesse in onze diensten. Echter dekken de diensten en bevoegdheden van het Energiehuis Oostende enkel het grondgebied van Oostende.

Op de volgende website van de Vlaamse Overheid kan je nagaan bij welk Energiehuis in Vlaanderen jij terecht kan met je vraag: https://mijnenergiehuis.be/#energyhous-map-section

Geef je postcode van je woonplaats in en je krijgt onmiddellijk de contactgegevens van jouw Energiehuis.

Hoe blijf ik op de hoogte van het meest recente nieuws over Energiehuis Oostende?

Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief. Via de e-nieuwsbrief van Energiehuis Oostende blijf je op de hoogte van de laatste informatie over Energiehuis Oostende, onze diensten, bijzondere weetjes en nog veel meer. Je ontvangt zo vier keer per jaar onze e-nieuwsbrief.

Houd ook je brievenbus in het oog. Tweemaal per jaar brengen wij ons magazine 'Update' uit. 

Kan ik Energiehuis Oostende volgen via sociale media?

Energiehuis Oostende is aanwezig op Instagram, LinkedIn, Facebook en YouTube. Maak verbinding met het platform van je voorkeur. Aarzel niet om berichten te delen.

Kan ik als particulier me aansluiten op het warmtenet?

Tot op heden worden nog geen particuliere klanten aangesloten. De focus in de komende 5 jaar ligt op het verbinden van de grotere verbruikers en appartementsgebouwen met een gemeenschappelijke stookplaats. Door deze te verbinden worden de snelwegen van de warmte doorheen de stad gecreëerd. Via www.warmtenetoostende.be/tracé kan je het aangelegde en het in onderzoek zijnde tracé voor de komende jaren terugvinden.

Na de aanleg van deze snelwegen is het de wens om ook volledige wijken te kunnen aansluiten, indien dit technisch en economisch haalbaar is. Daartoe zijn de volgende zaken van belang:

  1. nabijheid tot de bestaande warmtenetleidingen.
  2. een redelijke warmtevraag van woningen die op technisch vlak warmtenet-ready zijn.
  3. veel interesse in de wijk.

Een dergelijke uitrol naar particuliere woningen zal op wijkniveau worden aangepakt. Dit vergt veel tijd en middelen. De komende 5 jaar focussen wordt er dus gefocust op de snelwegen van het warmtenet, zodat dit verder kan groeien en er meer warmtenetleidingen doorheen de wijken kunnen worden aangelegd om het Warmtenet Oostende later fijnmaziger doorheen de wijken te kunnen aanleggen. Op vandaag is men al bezig met een proefproject van een vijftal woningen om te kijken wat de opportuniteiten en uitdagingen zijn.   

We kunnen nu wel al meegeven dat je woning op technisch vlak warmtenet-ready is als er een centraal verwarmingssysteem aanwezig is waarvan de warmtebron bij voorkeur in de kelderverdieping gelegen is en zo dicht mogelijk bij de rooilijn.

Het is belangrijk om bij renovatiewerken steeds rekening te houden met de trias energetica in de juiste volgorde:

  1. Beperk de warmtevraag door maximaal te isoleren.
  2. Voorzie een afgiftesysteem op lage temperatuur zoals bv. vloerverwarming zodat hernieuwbare energie maximaal gebruikt kan worden.
  3. Gebruik een zo'n efficiënt mogelijke (hernieuwbare) warmtebron. Vb. Warmtepomp of Warmtenet.

Mocht je toch nog bijkomende vragen of bezorgdheden hebben, dan verwijzen we je graag door naar Beauvent die beheerder is van het Warmtenet Oostende.


We streven ernaar deze pagina zo actueel mogelijk te houden. Als je een vraag hebt die hier niet direct wordt beantwoord, raden we je aan om de onderwerpen op onze website te bekijken. Wellicht vind je het antwoord al op een van die pagina's. Toch nog geen antwoord gevonden, contacteer ons gerust.

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.